Klacht Heelhoeve?

Een apparaat dat binnen een paar minuten een body screening heeft gemaakt. Zo kan men ook de bloedwaarde vaststellen met dit bijzondere apparaat. Je hoeft alleen maar je handen en blote voeten op het apparaat te leggen. Het toestel zou wetenschappelijk bewezen zijn en dus betrouwbaar. Ook gebruikt men het Es Teck apparaat in ziekenhuizen. Welke dat zijn is onduidelijk.

Na de diagnose wordt je geadviseert om een hoge dosis van een bepaalde vitamine te nemen. Zo kan het zijn dat je schildklier onvoldoende natirium aanmaakt en hiervoor skelp krijgt voorgeschreven. Dit terwijl de Schildklier Stichting dit sterk ontraad.

Ik heb een e-mail gestuurd naar het ziekenhuis wat zij hier van vinden. Zij schrijven als volgt:

Via de website van het MCL stelde u een vraag over het ES Teck apparaat. U vroeg of dit een bekende methode was en of dit ook in ziekenhuizen wordt gebruikt. Beide vragen kan ik eigenlijk heel kort met nee beantwoorden. Ik heb me wel kort verdiept in het apparaat en er staan ingewikkelde, verwarrende verhalen op internet. In een document van de Amerikaanse Food en Drug Administration (FDA) kan ik vinden dat met dit apparaat de hartslag en de zogenaamde zuurstofsaturatie (de zuurstofverzadiging in het bloed) kan worden gemeten. Dit zijn op zich heel algemene parameters waar verder weinig conclusies m.b.t. de gezondheid uit kunnen worden getrokken. De FDA raadt het gebruik van dit apparaat in de diagnostiek dan ook af.

Verder zie ik op internet dat dit apparaat vaak in gebruik is bij zogenaamde orthomoleculair geneeskundigen die er allerlei conclusies over de gezondheid aan ontlenen (slechte schildklierfunctie, leverfunctie en nierfunctie, tekort aan voedingsstoffen en vitaminen enz.). Dit is volstrekte onzin. Ook is in de wetenschappelijke literatuur (uitgezocht via PubMed, een database van wetenschappelijke tijdschriften) niets te vinden over de ES Teck.

Ik zou u sterk willen adviseren om geen gebruik te maken van een ES Teck analyse. Het zegt niets over uw gezondheid en is bovendien nog erg duur ook. Vaak komen er nog allerlei adviezen uit voort m.b.t. gebruik van voeding en voedingssupplementen die dan weer verkocht worden door dezelfde orthomoleculair geneeskundigen.

Met vriendelijke groet,

Klinisch Chemicus